Aktívny život

Blahodarné otužovanie

Studenej vody sa netreba báť, je jedným z najlacnejších elixírov zdravia.

47006
27.05.2008 / Pavel Malovič

Jednoduché metódy na získanie silnej odolnosti organizmu, známe už u našich predkov, sú pre súčasníka zvyčajne „najzložitejšie“. Najmä preto, že môžu byť nepohodlné a málo atraktívne, žiadajú silnejšiu vôľu a odhodlanie. Patrí medzi ne aj otužovanie studenou vodou.

Voda je aktívne médium v prevencii chorôb a má liečivú silu, na ktorú sme už dávno zabudli, vravia lekári i alternatívni liečitelia. Je totiž prirodzeným prostredím pre človeka.

Napokon takmer celých prvých deväť mesiacov nášho života „plávame“ obklopení plodovou tekutinou v maminom brušku. Existuje metóda „pôrodu do vody“, včasné učenie plávania niekedy už v dojčenskom veku, neutíchajúca záľuba detí hrať sa nekonečne dlho pri vode alebo priamo v nej.

Otužovanie vodou logicky zlepšuje telesnú zdatnosť a celkovú odolnosť organizmu človeka proti chladu a zvyšuje obranyschopnosť proti ochoreniam z prechladnutia a možným infekciám. Na ľudský organizmus pôsobí svojou teplotou, v tomto prípade skôr chladom, a čiastočne aj príjemným mechanickým tlakom.

Ako začať

otuzovanie.jpg

Niekto potrebuje na otužovanie rozsiahlejšiu prípravu, iný môže začať naostro. Situácia často závisí od veku a fyzickej kondície, psychickej predispozície a vôle.

Precitlivenejším jednotlivcom alebo tým, ktorí sú oslabení po predchádzajúcich ochoreniach či úrazoch, sa odporúča začínať otužovaním vzduchom. Najlepšie ráno, keď je „čerstvo” a chladnejšie ako cez deň.

Ak nemôžeme byť vonku, tak buďme aspoň pri otvorenom okne. Obklopení chladným ranným vzduchom a menej oblečení začíname pomaly cvičiť jednoduché zdravé cviky na rozprúdenie krvného obehu a zlepšenie dýchania. Napríklad päť Tibeťanov alebo naťahovacie (strečingové) zostavy.

Pre chorľavých a zimomravých, ale aj tých skôr narodených je veľmi vhodné začínať s otužovaním vo vani. Ide o zvláštny druh akoby detoxikačnej kúry pokožky na zlepšenie alebo obnovenie prekrvovania.

Kúpeľ sa odohráva vo vode obvyklej teploty (ani nie studená, ani nie teplá), do ktorej sa pridáva liter osempercentného octu a kilogram kuchynskej soli. Vo vode pobudne jedinec 15 až 20 minút, po kúpeli sa neoplachuje, iba poutiera.

Ak máme dostatok času, môžeme sa pripraviť takzvanou nultou fázou – najprv si masírovať celé telo drsnejšou molitanovou hubou navlhčenou studenou vodou. Pri takejto „automasáži“ dbáme, aby sme masážne ťahy vykonávali smerom k srdcu. Potom pokračujeme otváracou pasážou.

Hup do vody

Začínať sa má pod sprchou s krátkymi vlažnými umývacími procedúrami ráno a večer. Odštartovať je však možné aj ľahučko „šokovo“ – striedať teplú sprchu (jednu minútu) so studenou (pol minúty) v troch sériách.

Hoci zo začiatku akákoľvek vlažná, chladná alebo studená voda môže vyvolávať na pokožke mrazivé pocity, o niekoľko dní si človek zvykne. U niekoho je aj prebudením alebo náhradou za rannú kávu.

Voda neutrálnej teploty okolo 33 až 35 stupňov Celzia v podstate zodpovedá normálnej teplote ľudskej pokožky, a preto ju nepociťujeme ani ako výrazne chladnú, ani ako výrazne teplú.

Nemá podstatný vplyv na žiadnu telesnú funkciu. Na otužovanie má slúžiť voda chladnejšia ako neutrálna, lebo má dobrý vplyv na termoreguláciu organizmu.

Účinná procedúra

Pôsobenie vody prebieha v troch fázach. V prvej sa zúžia cievy pokožky a podkožia, krv sa stiahne do hlbších priestorov tela, koža zbledne a človek má pocit chladu. V druhej fáze, ktorá nastúpi krátko po prvej, sa cievy opäť rozšíria, naplnia sa krvou, koža sčervená, človek pociťuje teplo.

Pokiaľ je styk so studenou tekutinou priveľmi dlhý, dostaví sa znova pocit chladu, koža zbledne, pery začínajú modrať, zuby drkotať a naskočí husia koža. Táto fáza je pokynom na prerušenie vodnej procedúry a rýchle dodanie tepla.

Pri otužovaní má význam aj striedavá sprcha, pri opakovaní ktorej pôsobí na telo krátky čas teplá a hneď potom studená voda. Jej výhodou je návyk organizmu na náhle pôsobenie rozdielnej teploty, čo je v pestovaní obrany organizmu proti nachladnutiu veľmi významné.

Odporúčajú sa vhodné chladiace procedúry po celý rok a začať s nimi treba v čase „skorého leta” (koniec mája – začiatok júna) v chladnej bazénovej, ale lepšie jazernej vode.

Reflex pri ponorení

Mnohí obľubujú skákanie do studenej vody – či už po saunovaní, parnom kúpeli alebo po opaľovaní na slnku. Za určitých okolností to však pre nich môže byť veľmi nebezpečná činnosť, hoci vlastne dochádza len ku „zrážke“ dvoch rozličných teplôt – vody a skokanovho tela.

Pri náhlom ponorení v túžbe po rýchlom osviežení, najmä vtedy, ak je voda nižšej teploty, sa totiž spomalí frekvencia úderov srdca (poklesne pulz) a niekedy dochádza k zastaveniu srdcovej činnosti spojenom s kolapsovým stavom, bezvedomím.

Na vyvolanie takejto situácie má vplyv podráždenie kožných zakončení trojklaného nervu v tvári a nosnej sliznice chladnou vodou, ale aj reflexné zúženie ciev periférie tela pri náhlom zastavení dychu.

Podráždenie bodov citlivých na tlakové podnety – tlakových receptorov – v oblasti kmeňa ciev vychádzajúcich zo srdca vedie k zvýšenému napätiu blúdivého nervu a k jeho negatívnemu vplyvu na funkčnosť srdcovej pumpy – spomaleniu činnosti až zastaveniu.

Takýto incident predstavuje riziko nielen pre vnímavejšie osoby alebo pre ľudí so zmenami vencovitých ciev srdca (napríklad ich zúžením), ale „pri súhre okolností“ tiež pre dobrých plavcov, ktorí sa môžu utopiť aj v plytkej vode.

V prevažnej väčšine prípadov sa to nestáva, ale na riziko musíme pamätať a do vody sa rýchlo ponárať až po osprchovaní alebo opláchnutí chladnou vodou a ľahkom rozcvičení.

Horné dýchacie cesty

Ako prevencia pred náchylnosťou na ochorenia horných dýchacích ciest sa osvedčuje ich špecifické otužovanie. To spočíva v naťahovaní studenej vody nosom – z dlane alebo malej misky. Po niekoľkých opakovaniach sa dá dosiahnuť, že voda „prepadáva“ cez nosohltan do úst.

Osvedčuje sa vykonávať procedúru studenou slanou vodou (na liter vody polievková lyžica kuchynskej soli), ktorá má zároveň silný účinok na likvidovanie prípadných choroboplodných zárodkov. Na zvýšenie odolnosti hrdla sa odporúča kloktanie studenou posolenou vodou.

Foto – Profimedia.cz

© 2008 TREND Holding

Diskusia (0 reakcií )

PROFIT DO TABLETU

Viete o tom, že PROFIT si už môžete sťahovať do tabletu a mobilu? Služba je pre predplatiteľov zadarmo, stačí si nainštalovať iOS alebo Android aplikáciu Floowie. Ostatní čitatelia si môžu vydania kúpiť na stránke Floowie.com.

PROFIT KOMUNITA

Blogy

Zvažujete podnikať?

Zvažujete podnikať?

Odporúčania nielen pre fleximamy

27.8.2014 / Vlasta Kostercová

Ako sa dostať z nešťastia, frustrácie, depresie?

Ako sa dostať z nešťastia, frustrácie, depresie?

Milujte svoj šťastný život

10.7.2014 / Eva Stanová

Wimbledon jahody zdedil

Wimbledon jahody zdedil

So smotanou, bez cukru

11.6.2014 / Katarína Schlesingerová

Budete VY ten 10-ty?

Budete VY ten 10-ty?

Deväť šťastných ľudí už svoj príbeh napísalo

30.5.2014 / Eva Stanová

Otočíte aj vy svoj život smerom k šťastiu?

Otočíte aj vy svoj život smerom k šťastiu?

263 ľudí na akcii sponzorovanej šťastím

25.4.2014 / Eva Stanová

Paleo, neo a iné trendy v jedení

Paleo, neo a iné trendy v jedení

Telo vám povie čo jesť, len keď viete počúvať.

21.4.2014 / Palo Hlubina / 2

Môže sa stať z videa nová realita?

Môže sa stať z videa nová realita?

Áno, Summit šťastného života 2014

9.3.2014 / Eva Stanová

Mozog najviac potrápi plánovanie

Mozog najviac potrápi plánovanie

8.2.2014 / Ján Uriga / 2

Ako premeniť ťažkosti na ŠŤASTIE?

Ako premeniť ťažkosti na ŠŤASTIE?

Keď život prináša riešenie

4.2.2014 / Eva Stanová

Prečo nás nezaujíma pravda?

Prečo nás nezaujíma pravda?

O dnešnej občianskej vojne v Sudáne a CAR

10.1.2014 / Ľuboš Fellner / 3