Virtuálne nákupy valcujú

27.02.2012 | Alexander Mravčák | © 2012 TREND Holding

Prečo sa dnes cez internet predáva čoraz viac

Pre veľký rodinný nákup potravín už čoskoro zákazník nebude musieť jazdiť do hypermarketu za mestom. Celkom postačí, keď si v sobotu ráno sadne za počítač a postupne si nakliká pečivo, maslo, mlieko a zásobu potravín na celý týždeň. O pár hodín mu zazvoní pri dverách poslíček, ktorý mu odovzdá zabalené tašky. Cez internet sa dnes predáva čoraz viac –či už je reč o množstve alebo druhoch tovaru.

Predaj potravín na internete nie je v našom regióne novinkou. Doterajšie obchody však pokrývali len malú časť územia, ponúkali iba určitú časť sortimentu alebo boli drahé. Poznal ich tak len málokto a málokto mal aj dôvod ich využívať.

To sa teraz mení. V januári spustila spoločnosť Tesco internetový predaj v Prahe – v ponuke je dvadsaťtisíc položiek, od ovocia po mrazené mäso, a za ceny zhodné s kamenným obchodom (za dopravu sa účtuje poplatok 99 českých korún).

titl

ROŽKY NA WEBE. Rovnaký predaj spustí reťazec aj na Slovensku, je to iba otázka času. „Áno, plánujeme zaviesť internetový predaj aj na Slovensku, k podrobnostiam je v tejto chvíli predčasné sa vyjadrovať,“ odpovedá Profitu Oľga Hrinčiarová zo spoločnosti Tesco. Radoslav Augustín, blogér na Reťazce.sk a člen zboru konzultantov Slovenskej franchisingovej asociácie, predpokladá, že Tesco tu otvorí elektronický predaj najneskôr do konca tohto roka.

Plány na internetový predaj potvrdila Profitu aj spoločnosť Ahold prevádzkujúca supermarkety Hypernova a Albert. Jej predstavitelia však hovoria, že tento rok to ešte nebude. Spoločnosť Lidl webový predaj, naopak, neplánuje vôbec. Ďalšie oslovené obchodné reťazce sa nevyjadrili.

Podľa odborníkov sme na elektronický predaj potravín čakali tak dlho preto, že malé firmy prosto nemajú možnosť úspešne ho rozbehnúť. „Musí prísť veľká spoločnosť, ktorá má silu spropagovať to a vie to urobiť aj lacno. Nedá sa to postaviť na zelenej lúke,“ hovorí R. Augustín. Spoluzakladateľ portálu Azet.sk Karol Gogolák súhlasí: „Robiť e-shop s potravinami je zložité. Treba širokú distribučnú sieť a veľké sklady.“

„Postupne sa začína čoraz častejšie hovoriť o predaji tovaru dennej spotreby cez internet. Konkrétne sa to týka predovšetkým potravín. Nárast tejto kategórie môžeme očakávať už tento rok,“ myslí si Tomáš Hodboď z portálu na porovnanie cien Heuréka.sk.

ZAČALI TO KNIHY. Webový predaj funguje na Slovensku už viac ako desať rokov. „Prvý prišiel sortiment, ktorý sa jednoducho posielal. Rovnako ako pri predchodcovi internetového predaja – katalógovom predaji,“ hovorí R. Augustín. Ako prvé boli knihy, elektronika a oblečenie.

Dnes sú na Slovensku tisícky elektronických obchodov so širokým záberom sortimentu. „Na internete sa dá dnes kúpiť už všetko. Videl som e-shop so stavebným materiálom, dajú sa vyklikať autá, objednať domy,“ hovorí K. Gogolák.

Priemerný zákazník však stále vyhľadáva najmä klasický tovar. „Najviac požadované sú produkty z kategórie mobilných telefónov. Medzi ďalšie najviac nakupované produkty patria digitálne fotoaparáty, slúchadlá, herné konzoly, notebooky a parfumy,“ hovorí T. Hodboď. Okrem toho ľudia na internete často nakupujú knihy, letenky či pneumatiky.

Úspešné kamenné aj webové obchody budú musieť časom postaviť druhý kanál. Inak nebudú fungovať. Radoslav Augustín

augustin

SUŠI S VODKOU. Napriek tomu sa za ostatné roky pridávajú aj ďalšie exotické kategórie. Okrem potravín vzniklo na slovenskom trhu niekoľko elektronických obchodov sústredených na predaj alkoholu. Zákazníkov lákajú buď na veľkoskladové ceny, alebo na donášku do pár hodín.

Po ňom nastúpilo webové objednávanie obedových donášok. Zrejme prvá na trhu zaviedla tento zvyk Pizza Mizza. Ďalšie stravné zariadenia sa predbiehali, aby svoju ponuku zaradili tiež na web. „Reštaurácie to vnímajú ako ďalší kanál predaja. Najesť sa do reštaurácie prídu iba ľudia, ktorí chodia okolo. Na internete sa to dostane vďaka šíreniu oveľa ďalej,“ vysvetľuje R. Augustín. „Kritická väčšina prišla asi pred dvoma rokmi a odvtedy zažívajú donášky obedov cez internet boom.“

Vznikajú dokonca prevádzky, ktoré sú výlučne webové donášky a za stôl sa v nich posadiť nemôžete. Ponúkajú napríklad suši či iné exotické jedlá. V budúcnosti majú práve tieto šance na rozmach. „Zamestnanci v malých firmách sa najčastejšie stravujú v reštauráciách. Tie však nie sú postavené na to, aby prestravovali nárazovo toľko ľudí. Výsledkom je nekvalitné jedlo a dlhé čakanie, možno práve preto sa darí donáškam,“ konštatuje R. Augustín.

PONOŽKY NA KAŽDÝ DEŇ. Na silnom vzostupe sú za ostatné roky aj oblečenie a obuv. Táto oblasť zažíva nevídaný nárast záujmu v nákupoch cez internet a podľa T. Hodboďa možno predpokladať, že sa v budúcnosti stane najsilnejšou kategóriou. „Vo svete je už veľa internetových obchodov, ktoré predávajú oblečenie, kabelky či šperky a najmä ženská populácia na to míňa veľa peňazí, takže je prirodzené, že to chytí aj Slovensko,“ dopĺňa K. Gogolák.

Práve webové predajne s oblečením zvyknú experimentovať aj s rôznymi netypickými obchodnými modelmi. Cocopinda, novovzniknutý slovenský webový obchod s oblečením, svoj sortiment v týždňových intervaloch kompletne obmieňa. Na Západe fungujú aj obchody s platenou registráciou, ktoré ponúkajú exkluzívny tovar. Cez web máte tiež možnosť predplatiť si novú spodnú bielizeň na každý deň.

VŽDY NAJLACNEJŠIE. Možnosť preskúmať ceny rozličných obchodov cez cenové porovnávače majú ľudia nakupujúci na internete už niekoľko rokov. Ich dostupnosť sa stále zlepšuje, a tak sa cenová transparentnosť už netýka len elektronických obchodov, ale aj klasických.

Už niekoľko mesiacov majú aj Slováci k dispozícii aplikáciu pre smartfóny, pomocou ktorej si môžu v obchode naskenovať čiarový kód a vyhľadať ceny daného produktu v iných predajniach. „Len čo sa človek naučí robiť so smartfónom, môže v elektre predajcovi povedať, že inde nájde rovnaký produkt o päťdesiat eur lacnejšie,“ opisuje R. Augustín cenovú transparentnosť v praxi. Alebo si môže priamo v kamennom obchode objednať vyhliadnutý produkt z konkurenčného internetového za menej. Stačí pár „ťuknutí“ na obrazovku mobilu.

To vytvára na klasických predajcov tlak, aby svoje ceny znížili. Mnohé obchody už dnes dorovnajú cenu po oznámení zákazníka, že inde je rovnaká vec lacnejšia.

NÁKUP V METRE. Autá Family Frost boli populárne aj preto, že za klientom prišli priamo pred dom. Aj elektronické predajne si uvedomujú, že ľudia nemajú vždy čas a chuť naklikávať si tovar za počítačom, a tak idú za nimi.

Ako jedno z prvých si to všimlo Tesco, ktoré nainštalovalo v soulskom metre plagáty s vyobrazeným tovarom. Počas čakania na najbližší spoj si človek vo virtuálnej predajni naskenoval vybraný tovar cez mobilný telefón a objednal. Do troch hodín už mal nákup doma.

Experiment využilo desaťtisíc ľudí a Tescu sa zdvihli tržby z elektronického obchodu o 130 percent. Kórejským príkladom sa inšpirovali aj v Česku. Tam vylepil webový obchod Mall.cz vlani v pražskom metre na stenu virtuálnu drogériu.

NOVÉ A STARÉ. Dnes to možno vyzerá tak, akoby boli klasické kamenné a nové webové obchody svojím pravým opakom. V skutočnosti sa však budú v nadchádzajúcich rokoch k sebe približovať. „Nebudeme vnímať internetové a kamenné obchody. Úspešní hráči z oboch strán budú musieť časom postaviť ten druhý kanál. Inak nebudú fungovať. Za zákazníkom musia ísť, ako sa dá,“ tvrdí R. Augustín.

Pozorovať to možno v malom už dnes. Klasické predajne počiatočné odmietanie prehodnotili a spúšťajú weby. Elektronické kníhkupectvo Martinus si zasa otvorilo predajňu v centre Bratislavy. Tam nájdete najpopulárnejšie tituly z ponuky webu, ktoré si môžete dokonca zobrať ku káve.

KAMEŇ ZOSTANE NA KAMENI. Pri takzvanom mashoppingu alebo omnichannel shoppingu, ako sa spojenie dvoch kanálov v angličtine nazýva, je kľúčové čo najefektívnejšie využitie tradičných a elektronických predajní. Kamenné obchody, ktoré spustia webový obchod len do počtu, a rovnako elektronické predajne, ktoré otvoria zastrčenú výdajňu na sídlisku, sa sem nerátajú.

Príbeh začína, keď si zákazníčka vyberá oblečenie na webovej stránke obchodu. Potom sa odvezie do kamennej predajne, kde ju víta predavačka s pripraveným tovarom, ktorý sa jej na internete páčil. Vyskúša si ho, ale keďže na mobile našla, že inde sú rovnaké topánky lacnejšie, predavačka jej ochotne zníži cenu. Takto opisuje súlad všetkých kanálov predaja v téme o budúcnosti maloobchodu časopis Harvard Business Review.

S rozmachom elektronického obchodu sa kamenné predajne o svoj zánik obávať nemusia. Budú sa však postupne meniť na miesto, kde zákazník nejde priamo za kúpou tovaru, ale kvôli vyskúšaniu alebo poradeniu sa s predajcom. Tovar môže byť pokojne expedovaný zo skladu. „Kamenné obchody sa stanú showroomami,“ zhŕňa R. Augustín.

V prospech klasických predajní hrá aj ďalší faktor – ani kiná a kaviarne nezatvorili po vynáleze VHS a instantnej kávy. „Nakupovanie neplní len účel získania tovaru. Je to aj relaxačná a spoločenská záležitosť,“ hovorí K. Gogolák. Nákupné centrá budú podľa neho naďalej také veľké ako dnes, zmenší sa pravdepodobne len ich obrat.

 

Ktoré kamenné obchody zaniknú?

V USA dnes tvorí internetový obchod pätnásť percent všetkého maloobchodného predaja a trend stúpa. Aj keď kamenné obchody nevymiznú, pomaly sú utlačované. Niektoré viac ako iné.

„Internet zničí kamenné predajne, ktoré predávajú tovar vyrábaný treťou stranou. Taký, ktorý sa dá exaktne cenovo porovnať,“ myslí si blogér portálu Reťazce.sk Radoslav Augustín. Sem sa radia knihy, elektronika, kozmetika či parfumy. „Menej ohroziteľné je oblečenie a sortiment, ktorý vyrába len jedna značka. Sú obchody, ktoré predávajú len svoju značku, tam cenu nie je s čím porovnať,“ dodáva R. Augustín.

Foto - Michal Matloň, archív

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0)

Diskusia (0 reakcií)